Υγεία

Διαχειρίσου την ενέργειά σου

Τα επίπεδα ενέργειας ποικίλλουν από άτομο σε άτομο. Η ενέργεια μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου και μπορεί να επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Απλά πράγματα, όπως οι καιρικές συνθήκες μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα ενέργειας. Το πιο σημαντικό, ιδιαίτερα σε ένα άνθρωπο με ηπατίτιδα C, είναι η αίσθηση αδυναμίας και κόπωσης, όπως επίσης και ψυχολογικές επιπτώσεις που πολλές φορές συνδυάζονται με τα σωματικά συμπτώματα. Επίσης πολλές φορές μπορεί να υπάρχουν και διαταραχές ύπνου, κάτι που δυσκολεύει ακόμη πιο πολύ την κατάσταση.

Για να μάθεις να διαχειρίζεσαι την ενέργειά σου, είναι σημαντικό να καταλάβεις ότι αυτή θα αλλάζει από στιγμή σε στιγμή. Μπορεί να υπάρχουν ημέρες που θα νιώθεις αδυναμία οι οποίες θα ακολουθούνται από περιόδους όπου θα νιώθεις καλύτερα και σε θέση να κάνεις και περισσότερα από ό, τι συνήθως. Προκειμένου να βεβαιωθείς ότι δεν θα επιβαρύνεις επιπλέον τον οργανισμό σου, καλό είναι να προσπαθήσεις να βρεις μια ισορροπία. Προτείνεται να θέτεις ρεαλιστικούς στόχους, να ακούς τις ανάγκες του σώματός σου έτσι ώστε να υπάρχει ισορροπία μεταξύ του τι πρέπει να γίνει και του τι μπορεί να περιμένει. Με την πάροδο του χρόνου θα μάθεις πώς να διαχειρίζεσαι την ενέργειά σου χωρίς να φέρνεις τον εαυτό σου στα όρια της εξάντλησης.

Ύπνος και ξεκούραση

Επίσης για να έχεις αρκετή ενέργεια πρέπει να ξεκουράζεσαι συχνά και να κοιμάσαι σωστά. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι εκτός από τον ύπνο την νύχτα καλό είναι να παίρνεις έναν υπνάκο και το απόγευμα,. Αυτό μπορεί να μην είναι απαραίτητο για κάθε μέρα, αλλά όταν νιώσεις κούραση, καλό θα είναι να ακούσεις την ανάγκη αυτή και να ξεκουραστείς.

Μπορεί να φαίνεται προφανές, αλλά το να έχεις αρκετή ξεκούραση και να κάνεις καλό ύπνο είναι πολύ σημαντικό. Οι άνθρωποι με ηπατίτιδα C συχνά βιώνουν διαταραχές ύπνου και νυχτερινή εφίδρωση. Η έλλειψη ύπνου ή οι διαταραχές ύπνου μπορεί να σου κάνουν να αισθανθείς οξύθυμος, κουρασμένος και κατάθλιψη. Μπορεί επίσης να επηρεάσει την ψυχική υγεία σου και να αυξήσει τα επίπεδα του άγχους σου. Στην πραγματικότητα, υπάρχει μία σαφής σχέση μεταξύ της κατάθλιψης, του άγχους και της αϋπνίας (αδυναμία να κοιμηθείς).

Η έλλειψη ύπνου επηρεάζει τα επίπεδα της ενέργειας σου και αυτό με την σειρά του επηρεάζει το πόσο καλά θα αντιμετωπίζεις την καθημερινότητα και το πόσο καλά θα αντιμετωπίζεις την καθημερινότητα μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα του ύπνου σου. Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο, που μερικές φορές είναι αρκετά δύσκολο να σπάσει. Το να κοιμηθείς καλά μέσα στη νύχτα μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες. Υπάρχουν μια σειρά από απλά μέτρα που μπορείς να ακολουθήσεις για να βελτιώσεις την ποιότητα του ύπνου σου.

* Να πηγαίνεις για ύπνο μόνο όταν είσαι κουρασμένος

* Προσπάθησε να ρυθμίσεις τον ύπνο σου ώστε να πηγαίνεις στο κρεβάτι σου την ίδια ώρα κάθε βράδυ και να σηκώνονται την ίδια ώρα κάθε πρωί.

• Κοντά στην ώρα του ύπνου κάνε κάτι που θα βοηθήσει το μυαλό σου να ξεχάσει τα προβλήματα της καθημερινότητας, όπως το να ακούσεις μουσική, το διάβασμα ενός βιβλίου ή κάνε ένα ζεστό μπάνιο.

• Να αποφεύγεις να κάνεις οτιδήποτε διεγερτικό, όπως το να παρακολουθείς ένα ωραίο τηλεοπτικό πρόγραμμα πριν πάς για ύπνο.

• Να αποφεύγεις να τρως μεγάλα γεύματα αργά το βράδυ

• Να αποφεύγεις την κατανάλωση κάθε είδους διεγερτικών, όπως τσάι, αναψυκτικών τύπου κόλα, αλκοόλ, καφέ ή κακάο κοντά στην ώρα του ύπνου.

• Να αποφύγεις το μεσημεριανό ύπνο, εκτός αν είναι πραγματικά απαραίτητο.

• Βάλε στο πρόγραμμα χαλαρή ημερήσια άσκηση.

• Προσπάθησε να εξασφαλίσεις ιδανικές συνθήκες ύπνου στο δωμάτιό σου, δηλαδή σωστή θερμοκρασία, χωρίς φως και με ησυχία.

• Βεβαιώσου ότι το κρεβάτι σου είναι αρκετά ζεστό όταν πας για ύπνο. Για παράδειγμα, είναι καλύτερο να πιεις ένα ζεστό μπουκάλι νερό ή να έχεις το καλοριφέρ ανοιχτό μέχρι να φτάσει η ώρα για ύπνο παρά να σκεπάζεσαι με πολλές ζεστές κουβέρτες που θα σου προκαλέσουν εφίδρωση αργότερα το βράδυ.

• Αν ξυπνήσεις τη νύχτα και δεν θα αισθάνεσαι κουρασμένος, είναι καλύτερα να διαβάσεις κανένα βιβλίο μέχρι να νιώσεις υπνηλία.

• Επειδή η νυκτερινή εφίδρωση μπορεί να γίνει συχνό πρόβλημα, καλό είναι να μη φοράς συνθετικά ρούχα στο κρεβάτι.

* Υπάρχουν επίσης κάποια αφεψήματα που βοηθούν στην καταπολέμηση της αϋπνίας, όπως μερικά βότανα και τσάγια τα οποία μπορείς να τα πιείς λίγο πριν τον ύπνο. Το χαμομήλι είναι ένα γνωστό ηρεμιστικό. Τα μαξιλάρια με αιθέρια έλαια λεβάντας επίσης βοηθάνε. Εάν παρόλα αυτά εξακολουθείς να έχεις δυσκολία στον ύπνο, τότε καλό είναι να μιλήσεις με το γιατρό σου.

Στην περίπτωση αυτή καλό θα ήταν να αναζητήσεις τη βοήθεια της κατάλληλης ιατρικής ειδικότητας προκειμένου να βοηθηθείς. Η κατάλληλη ιατρική βοήθεια για το θέμα του ύπνου δεν είναι απαραίτητα τα ηρεμιστικά ή τα υπναγωγά φάρμακα που πολλοί γιατροί συνταγογραφούν. Αν αυτά δεν σε βοήθησαν, μπορείς να απευθυνθείς σε εξειδικευμένες μονάδες και εργαστήρια ύπνου ή ακόμη να χρησιμοποιήσεις άλλες εναλλακτικές μεθόδους, όπως η χαλάρωση, ο διαλογισμός, η γιόγκα, η βιοενεργειακή άσκηση κλπ. Φρόντισε πρώτα να ενημερωθείς για τις επιλογές που έχεις και κατόπιν να αναζητήσεις τη μέθοδο που πιστεύεις πως θα σε βοηθήσει.

2013-05-02T12:51:01+00:00